Så trimmar du rullskidorna

Förbättra rullet på dina rullskidor genom att trimma hjulen. Trimning kommer dock med vissa baksidor och det gäller att ha kunskap om vad det innebär. Läs den här artikeln för att få mer förståelse kring trimning av rullskidhjul.

Stållager vs keramiska lager

De allra flesta är överens om att keramiska rullskidhjul rullar bättre än vanliga stållager. En anledning till det är att kulorna i såna är helt jämna och därför har lägre friktion.

Så ett första steg att trimma sina rullskidor på är att byta från stål till keramiskt. Dessa kostar nån hundring extra per lager och det behövs två per hjul, så alltså totalt 8 st för byte.

Nerslipade axlar rullar lättare

Med de keramiska hjullagren så märker du säkert att hjulen rullar lättare och lättare med tiden. Det beror på att de rullar lättare när bakaxlarna är nedslipade.

Det gäller att hålla hjullagren rena från väta och smuts. Om det kommer grus och skräp in i lagren kommer rullet att försämras avsevärt.

Om du har nerslipade bakaxlar och gummit börjar bli utnött ska du spara axlarna och bara byta gummit. Skulle nållagren vara alldeles för nerslitet och bakhjulsspärren inte längre funkar så kan man byta bara de.

Hålla sig inom tävlingsreglerna

På många rullskidtävlingar finns det regler om vilka typer av rullskidhjul man får använda. Vanligtvis kan det vara standardhjul (alltså 2:or) som är tillåtna och inget annat.

För elitåkare kan det vara låneskidor som gäller och då finns inget att fundera på kring trimning eller inte. Däremot för motionsåkaren som har rätt hjultyp (2or) kan det gå att få till bättre rull med trimning enligt ovan tips.